keskiviikko 21. joulukuuta 2016

Osta sinäkin hyvä mies heijastin

Olen parhaillaan työmatkalla ja olen kiinnittänyt huomiota eri alojen työntekijöihin ja siihen miten he palvelevat asiakkaitaan.

En normaalisti juurikaan käytä julkista liikennettä, mutta työreissulla tulee hotellin ja toimiston väliset matkat yleensä mentyä linja-autolla. Linja-autoon astuessani normaaliin tapaan tervehdin kuljettajaa saamatta mitään vastausta, maksoin matkan kolikoilla ja menin istumaan. Kuljettaja ei sanonut sanaakaan yhdellekään matkustajalle, kunnes linja-autoon nousi täysin mustiin vaatteisiin pukeutunut nuori mies ja kuski sanoi "Osta sinäkin hyvä mies heijastin". Tämä oli ainut asia mitä kuljettaja sanoi matkustajille. Uskon hänen sanoneen tämän vain siksi, että häntä oli vaikea huomata bussipysäkillä ja kuljettaja joutui yllättäin jarruttamaan, ei sen takia, että heijastin voisi pelastaa tämän miehen hengen. Sama on nyt jatkunut pari päivää, bussikuskit täällä etelässä eivät viitsi edes tervehtiä matkustajaa.


Kaupassa on perushommaa, hei ja kiitos. Tämä riittää minulle varsin hyvin. Satuin tänään tarvitsemaan pahvilaatikkoa, kysyin henkilökunnalta mahtaisiko sellaista löytyä, mutta kaikki oli mennyt, olisin saanut, jos heillä olisi ollut tyhjiä, kiitos kuitenkin heille.

Hotellissa jossa yövyn on mielestäni todella hyvä asiakaspalvelu sekä respassa, että ravintolassa. Respan henkilökunta hoitaa asiansa iloisesti ja asiantuntevasti, heidän kanssa voi jopa luontevasti heittää muutaman sanan jostakin ihan muusta samalla kun maksuja ym. hoidetaan. Matkan aikana on kertynyt muutama viinipullo joululahjaksi ja nämä pitää saada siirtymään mukana pohjoiseen, joten tarvitsin pahvilaatikkoa, kaupasta en saanut, joten päätin kysyä respasta. Hotellin respan nainen oli hyvin avualias ja meni viereisestä varastosta katsomaan ja tyhjensi sieltä lähes täyden pahvilaatikon minua varten. En odottanut hänen ottavan täyttä laatikkoa minulle, vain jos heillä olisi ollut joku ylimääräinen, suuret kiitokset!


Hotellin ravintolassa henkilökunta tuli heti ohjaamaan pöytään ja kysyi mitä juotavaa haluan. Ruoan saatuani tarjoilija kävi muutaman kerran tarkistamassa, että maistuuko ruoka ja onko kaikki hyvin, tarvitsenko lisää juotavaa ym., asiakas huomioitiin hyvin. Kiitos jälleen kerran hyvästä palvelusta. Tarjoilija oli hyvin iloinen ja palvelualtis.

Kaikki edellä mainitut ammatit kuuluvat mielestäni palveluammatteihin, miksi tämä ensimmäinen ryhmä ei edes viitsi sanoa "hei"? Vai olenko vain sattunut astumaan väärään bussiin? En odota mielestäni liikoja.

Nyt nukkumaan, aamulla saan taatusti hyvää palvelua aamupalalle mennessäni ja hotellista uloskirjautuessa, sitten astun bussiin ja saan kylmää kyytiä. Hyvää yötä!

1 kommentti:

  1. Hyvä kysymys. Kaikki lähtee lienee johtamisesta. Ehkä bussikuskeille ei niin painoteta asiakaspalvelua? Ihmiset todennäköisesti matkustaa bussilla (saivatpa sitten kuskilta tervehdyksen tai eivät), koska vaihtoehdot olisivat ihan eri genrestä (taksi, oma auto, pyöräily..) Hotellit ja ravintolat sen sijaan kilpailevat keskenään asiakkaista, joten..

    Voisi myös miettiä, minkä tyyppiset ihmiset hakeutuu bussikuskiksi tai hotelli- ja ravintola-alalle. Mitä seikkoja oppilaitokset painottavat, kun valitsevat opiskelijoita.

    Valoisat, iloiset ja työllensä omistautuneet persoonat erottuvat kyllä aina joukosta. Onneksi tällaisia helmiä löytyy myös bussikuskeista. Näistä saammekin sitten lukea kiitos-palstoilta; sen verran harvinaista hyvä asiakaspalvelu tosiaan on tämän ammattiryhmän keskuudessa.

    VastaaPoista